Claudita

Sealine S28 (bolero) -96

Namn: Claudita
Signal: SE4214
MMSI: 265698250

Motorer: 2 x AD31P
Drev: 2 x DP-D1

Diesel: 440 Liter
Färskvatten: 170 Liter

Utrustning:

  • Raymarine radar
  • Raymarine plotter
  • Raymarine Tristate mätere (Knop, Djup, Temp)
  • Horizon 500 ankarepel i fören. kättinglängdräknare.
  • Icom 411 VHF med DSC
  • TV (Antenn)
  • Kylskåp
  • Elspoltoalett med färskvattenspolning och toavattentank.
  • Gasolspis och gasolugn
  • Ebersprächre D3 värmare
  • Vv beredare
  • Ledbelysning i hela båten (ej navigatiosnljus)
  • El manövererad sökarljus
  • Dusch

PLANERADE FÖRÄNDRINGAR

  • Installera ankarspel i aktern
  • Reparera den aktre duschen
  • Installera gasolsäkerhetsutrustning
  • Frysbox
  • Byta instrumentpanelen (Mahogny eller kolfiber)
  • Teak på badbryggan
  • Digital temperatursensor för avgasslangarna (Kylvattenkontroll)
  • Nya dynor inomhus

GJORDA FÖRÄNDRINGAR/REPARATIONER

  • Byta kedjerullen i det främre ankarspelet
  • Reparera spolning till toaletten
  • Byt vattenkran i köket
  • Installera spårningsutrustning
  • Montera motorlucklås 
  • Reparera en av luckorna till främre fender/ankarbox
  • Led navigationsljus
  • Laga färskvattenpump
  • Utöka batteribanken
  • Reparera kapellfönster
  • Ny dieseltank monterad
  • Installera spårningsutrustning
  • Nya dynor utomhus
  • Trimplansautomatik
  • Nytt kapell
  • Byte av vindrutelister
  • Montera solpanel
  • VHF radion ur funktion
  • Dålig kylning i en motor vid högre farter

REPARATIONER

Byta kedjerullen i det främre ankarspelet

2012-05-xx Ankarspelet (Horizon 500) matar inte in kätting. Gypsyn´s kuggar utslitna. Ny gypsy beställd, men vid leverans var det fel modell, för Horizon 600/900. Ny beställd av leverantören. Fel igen, den som sitter där är av plastmaterial och den som levererades 605298RC6 (7mm) är metall, suck …..

Gypsy

Den utslitna ”Gypsy´n” Part# 605298RC7

Reparera spolning till toaletten
2012-05-xx Vatten läckt in på golvet i köket, det visade sig vara den elektriska ”vattenkranen” som används vid spolning av toaletten, den hade frusit sönder i anslutningen p.g.a att den engelska leverantören inte tömt vattnet innan leverans till Sverige. Köpte en uppsättning anslutningar ”Jabsco” som passade perfekt så nu är det tätt igen. Tyvärr så låg det påsar med blyhagel som barlast under tvättfatet och dessa är gjorda av något pappersmatrial som löstes upp och hagel rann ut. Har dammsugit upp det nu för torkning, sedan syr jag nya tygpåsar istället och lägger tillbaks.

bild3

Blyhagel (balast) som runnit ut. fick bort det med dammsugare.

bild4

Den lilla delen som orsakade läckan.

Byta vattenkran i köket
2012-05-xx Läcker något från köksblandare när den står i Vv läget. Monterat bort kranen, det visade sig att det spruckit, troligen av samma orsak som ovan. Köpt ny köksblandare.

Reparera den aktre duschen
2012-05-xx Skulle montera duschhandtag till aktre dusch på badbryggan. Slangen saknades och kv/vv var bortkopplat troligen p.g.a spricka i ena anslutningen till kranarna. Köpt nytt duschhandtag med slang och box. Verkar svårt att få tag på rätt anslutning så jag gör om anslutningarna.

VHF radion fungerar ej
2012-06-22 VHF slutat fungera. Efter lite mätande upptäcktes att spänningen vid VHFén inte klarade någon belastning. Inne i en kabelbunt upptäckte jag en säkringshållare som fjädern som trycker på säkringen var bortrostad, så det var endast kontakt i rostpulvret som fanns kvar. Plockat bort säkring och monterat en fast säkringspanel dit jag kommer att dra alla förbrukare via strömbrytarpanelen.

Laga färskvattenpump
2012-07-03 Färskvattenpumpen Jabsco 31620-0292 slutade fungera. Det visade sig vara tryckströmbrytaren som lagt av Part# 18916-0025. Den som var monterad hade en brytare som stoppar vid 25 Psi (1,8 Bar), nu monterar jag en med 40 Psi (2,8 Bar) och får då ett bättre tryck och jämnare flöde.

OBS! Ändra inte justeringsskruven på tryckbrytaren, du ändrar då trycket och kan justera så att den inte stannar vid rätt tryck.

tryckbrytare

Tryckströmbrytaren, sitter med två skruvar och med två kablar anslutna.

Reparera kapellfönster
2012-07-03 Plastfönstret i kapellet på babords sida lossnade delvis toligen p.g.a solvärme (endast limmad).Limmat med kontaktlim, nu är det tätt igen.

Dålig kylning i en motor vid högre farter. VP AD31-P
2019-07-15 En av motorerna ökar i temperatur när man ökar farten till planingsfart. Rengjort kylvattenkanaler och slangar,. Något bättre men fortfarande ökar temperaturen, vid lägre fart är det inga som helst problem. 2020-04-25 Vid förberedelse inför sjösättning så upptäcks felet vid drevets kylvattenanslutning. Det sitter en slanganslutning i plast som har spruckit och drar luft när drevets överdel kommer över vattenlinjen.

  • Slanganslutning: 872752 byts ut.

Gamla_ansl                        Ny_ansl
Gamla spruckna anslutningen         Nya slanganslutningen

NYTT ELLER FÖRÄNDRAT

MONTERAT MOTORLUCKLÅS

2012-06-10 Monterat två lucklås till motorrummet, detta minskade motorljudet en hel del, ska ev. tillägsisolera senare för att ytterligare få ner ljudet från motorrum.

motorlucklås

Två lucklås håller ner motorluckan

FRÄMRE DÄCKSLUCKORNA

2013-02-24 Plockat bort luckorna för renovering, babords lucka är sprucken och fuktskadad i distansmaterialet. Nu blir det en förstärkning i kanten eftersom den luckan är den som håller upp båda i mitten.

LÄCKAGE I DIESELTANK

2015-06-20 Upptäcktes läckage i dieseltanken genom att inlinern i motorrummet sakta fylldes upp med diesel. Ca. 100 Liter diesel pumpades ur under någon vecka. Båten lämnades till Björnhammarvarvet förundersökning av läcka, och först fick jag tillbaks båten som fortfarande läckte. Det visades sig vara en försvagning i aluminiumtanken som sakta läckte ut diesel. Nu är det skönt att ha en båt där tillverkaren tänkt till, genom att hela båten har en inliner så begränsades skadorna till att det ran ut i inliern under motorerna, så det var bara att suga upp dieseln med en oljesug. En ny rostfri tank tillverkades efter sommaren (semesterperioden ställde till problem) och monterades i strax innan torrläggning. Summan slutade på 40 Tkr.

TRIMPLANSAUTOMATIK

Installerat trimplansautomatik från Mente Marin. En suverän automatik för att justera gångläget. Den har gjort att det är betydligt lättare att komma upp i plan och justerar båten hela tiden så att den hålls stabil.
Trimplansautomatik

NYA DYNOR

2017-xx-xx Nya dynor i sittbrunnen och byte av förarstol.

NYTT KAPELL

2017-xx-xx Nytt kapell mörk grå/svart grafitfärg. Har även ökat höjden under kapellet 5cm för full ståhöjd vid förarplatsen.

Renovera Trimpump hydraulik till DP-D1 drev

Problem: Drevet sjunker, stannar inte i inställt läge.

Lösning: Troligen är någon av packningarna i pumpen dåliga så det läcker.

Det finns olika pumpar men principen är detsamma för alla.

Denna beskrivning är för en pump som sitter på Sealine S28 -96, och har beteckningen J-1171 vilket verkar vara en spec. för användning i motorrum

20170312_175945   20170312_175953

På denna pump sitter det två Täckmuttrar, en på vardera sida: Lossa dem?
Nu ska du försöka få loss den lilla delen i mitten på varje sida genom att med en lite mejsel pilla bort dem för att komma åt kolven som har två hål på insidan där du kan dra loss genom att tillverka ett verktyg av en rundtång, vik ut tångens yttre delar. OBS! var försiktig så de inte går av.

20170312_180129

För att få kraft i verktyget måste Schaklarna låsas, för detta verktyg passade ett åskskydd perfekt 🙂

20170312_180210

Det behövs ganska mycket kraft att dra ut kolvarna, när det är gjort kan mittdelen tryckas igenom med något runt lämpligt föremål.

När alla delat är urplockade ser det ut såhär.

20170312_175844  Delar

De små delarna (bild nedan) som sitter inuti kolvarna på varje sida och trycks på plats av fjädern har en platt gummitätning. Du kan kolla om den tätar genom att ta en bricka som är lagom för att få igenom den koniska spetsen, kontrollera så att brickan tar stopp innan den når metalldelarna.

20170312_184204

Jag har nu inhandlat nya packningar från Momentum i Kungens Kurva:

  • 12 x 2 mm till den mittersta delen (B) se tidigare bild.
  • 12,42 x 1,78 mm till de två yttre delarna (A).

Byta trim-pumpmotor till DP-D1 drev

Motorn till Trim-pumpen bytes lätt där den sitter på plats, det är bara 2 långa skruvar som lossas på toppen av motorn. OBS se till så styrpinnen på motorn är rätt justerad när den nya motorn monteras. 8mm nyckel eller hylsa.

20170312_185405


HIN, Hull Identification Number
(Skrov ID nummer)

Du kan troligen hitta HID under badbryggan.

GB-SIL28159D696

GB = Tillverkad i England
SIL = Sealine
28 =28 fot
159 = Skrovets nummer
D6 = Tillverkad Aprill 1996, A=Januari, B=Februari o.s.v
96 = Årsmodell 1996


Köra i lerig botten

Om du kört där det varit grunt och lerig botten är det lämpligt att kontrollera vattenfiltret så att det inte sugit in för mycket lera och skräp, vilket kan orsaka överhettning av motorn om den inte får tillräcklig kylning.

Demontera propellrar på DP290 drev

  1. Bult i konen, konen och specialmuttern för inre (främre) prop är gängade åt ”rätt” håll, medurs (AV=motsols, PÅ=medsols).
  2. För konan är det bara att ta i, sätt en rejäl stålstång i genom båda hålen och dra.
  3. För den inre specialmuttern se till att låsbrickan inte låser muttern.
  4. När muttern är fri sätter jag ett dorn med mjuk topp mot flänsarna och slår lätt med en hammare på dornet så att muttern lossnar
  5. Den inre (främre) propellern ska bara vara att dra rakt ut när mutter och låsbrickan är borttagen. Kan sitta lite skit på insidan så det är bara att ta i så kommer den.
  6. Se upp så du inte skär dig av linskärare.