Båt

1. Renovera Trimpump hydraulik till DP-D1 drev

Problem: Drevet sjunker, stannar inte i inställt läge.

Lösning: Troligen är någon av packningarna i pumpen dåliga så det läcker.

Det finns olika pumpar men principen är detsamma för alla.

Denna beskrivning är för en pump som sitter på Sealine S28 -96, och har beteckningen J-1171 vilket verkar vara en spec. för användning i motorrum

20170312_175945   20170312_175953

På denna pump sitter det två Täckmuttrar, en på vardera sida: Lossa dem?
Nu ska du försöka få loss den lilla delen i mitten på varje sida genom att med en lite mejsel pilla bort dem för att komma åt kolven som har två hål på insidan där du kan dra loss genom att tillverka ett verktyg av en rundtång, vik ut tångens yttre delar. OBS! var försiktig så de inte går av.

20170312_180129

För att få kraft i verktyget måste Schaklarna låsas, för detta verktyg passade ett åskskydd perfekt 🙂

20170312_180210

Det behövs ganska mycket kraft att dra ut kolvarna, när det är gjort kan mittdelen tryckas igenom med något runt lämpligt föremål.

När alla delat är urplockade ser det ut såhär.

20170312_175844  Delar

De små delarna (bild nedan) som sitter inuti kolvarna på varje sida och trycks på plats av fjädern har en platt gummitätning. Du kan kolla om den tätar genom att ta en bricka som är lagom för att få igenom den koniska spetsen, kontrollera så att brickan tar stopp innan den når metalldelarna.

20170312_184204

Jag har nu inhandlat nya packningar från Momentum i Kungens Kurva:

  • 12 x 2 mm till den mittersta delen (B) se tidigare bild.
  • 12,42 x 1,78 mm till de två yttre delarna (A).

 


2. Byta trim-pumpmotor till DP-D1 drev

Motorn till Trim-pumpen bytes lätt där den sitter på plats, det är bara 2 långa skruvar som lossas på toppen av motorn. OBS se till så styrpinnen på motorn är rätt justerad när den nya motorn monteras. 8mm nyckel eller hylsa.

20170312_185405

 


3. HIN, Hull Identification Number (Skrov ID nummer)

Du kan troligen hitta HID under badbryggan.

GB-SIL28159D696

GB = Tillverkad i England
SIL = Sealine
28 =28 fot
159 = Skrovets nummer
D6 = Tillverkad Aprill 1996, A=Januari, B=Februari o.s.v
96 = Årsmodell 1996

 


4. Köra i lerig botten

Om du kört där det varit grunt och lerig botten är det lämpligt att kontrollera vattenfiltret så att det inte sugit in för mycket lera och skräp, vilket kan orsaka överhettning av motorn om den inte får tillräcklig kylning.

 


5. Demontera propellrar på DP290 drev

  1. Bult i konen, konen och specialmuttern för inre (främre) prop är gängade åt ”rätt” håll, medurs (AV=motsols, PÅ=medsols).
  2. För konan är det bara att ta i, sätt en rejäl stålstång i genom båda hålen och dra.
  3. För den inre specialmuttern se till att låsbrickan inte låser muttern.
  4. När muttern är fri sätter jag ett dorn med mjuk topp mot flänsarna och slår lätt med en hammare på dornet så att muttern lossnar
  5. Den inre (främre) propellern ska bara vara att dra rakt ut när mutter och låsbrickan är borttagen. Kan sitta lite skit på insidan så det är bara att ta i så kommer den.
  6. Se upp så du inte skär dig av linskärare.